1993: Da nyopprykkede Bodø/Glimt overrasket alle

Gullsesongen 1993 var en suksessfull sesong for Bodø/Glimt, og den foreløpig siste sesongen der et gull ble innkassert.

Annonse:

Prosessen, ønsket om gull, ble startet noen år tidligere og er godt beskrevet i boken Suksess som bestilt av Børre Arntzen og Arne Finne.

Etter noen år i 1.divisjon, et mørkt tiår etter suksessen på 70-tallet, ble det startet en prosess for å skape nok en suksesshistorie i Bodø/Glimts historie. I 1989 startet denne prosessen, da sterke krefter i Bodø startet planleggingen med mål om å få eliteseriefotball tilbake til Bodø. I denne prosessen ble 22-gruppen etablert, en gruppe med flere næringslivstopper som alle gikk inn med 100.000kr i satsingen i Bodø/Glimt. Jan Muri ble hovedtrener i 1991 og rykket rett opp fra 2.divisjon til 1.divisjon. I 1992 kom Trond Sollied fra Rosenborg som spillende trener og fikk som Muri suksess med en gang. Bodø/Glimt vant 1.divisjon og endelig var målet nådd – Bodø/Glimt skulle spille i eliteserien.

De to første kampene  i serien endte uavgjort, først mot Tromsø i åpningsrunden fulgt opp med 0-0 mot Fyllingen. Så vant Glimt sin første kamp, 3-0 mot HamKam. Seieren ble fulgt opp med to nye, først 2-0 på bortebane mot Molde og deretter en sterk 2-1-seier hjemme mot Brann. Etter tre seire ble det stopp mot Viking, før Glimt på to kamper på rad. Start ble beseiret med 2-1 før hovedstadsklubben Lyn ble sendt hjem med 8-0. Den gode rekken med resultater ble fulgt opp med 2-2 borte mot Rosenborg og 1-0-seier mot Kongsvinger. Så kom sesongens første hjemmetap, det mot Lillestrøm, 2-1 vant kanarifuglene. Tapet ble etterfulgt med to seire mot henholdsvis erkerival Tromsø og 5-1 mot Fyllingen, så fikk HamKam sin revansje da de vant 2-1. Etter tapet mot HamKam kom klubbens største rekke med seire den høsten, da de vant fem kamper på rad. Molde, Brann, Start, Viking og Lyn ble alle beseiret og Glimt klatret for alvor opp på tabellen. Bodø/Glimt ledet på daværende tidspunkt serien foran Rosenborg. Dessverre sa det stopp da sesongens andre tap på hjemmebane kom mot kommende seriemester Rosenborg. 11 069 tilskuere hadde tatt turen for å heie frem Glimt. Sesongen ble avsluttet med 5-3-tap borte mot Lillestrøm før man rundet av med en storseier mot Kongsvinger på hjemmebane.

I cupen ble Stålkameratene beseiret med 4-3 i første runde, før Glimt banket byrival Gevir Bodø 8-0 i andre runde. Trønderlaget Stjørdal/Blink ble sendt ut av cupen i 3.runde før Drøbak/Frogn røk ut i 4.runde mot Glimt – begge kampene ble vunnet 2-1. I kvartfinalen ventet erkerival Tromsø, men heller ikke de hadde noe sjans. 3-0 ble det til våre gule helter, og i semifinalen ventet Bergens stolthet. De røde tapte 2-4 mot Bodø/Glimt og i finalen ventet Strømsgodset.

24.oktober 1993 var datoen da Bodø/Glimt vant sitt foreløpige siste gull. 26 315 var tilstede på Ullevall, og etter scoring av Bent Inge Johnsen og Tom Kåre Staurvik kunne Glimt feire sitt andre cupgull. Med 2.plass i serien, to poeng bak Rosenborg, og cupgull, kan man trygt si at suksessen som ble bestilt ble levert. På tre år hadde Bodø/Glimt gått fra 2.divisjon til cupgull og eliteserien.

Norgesmestre: Rohnny Westad, Ola Haldorsen, Trond Sollied, Charles Berstad, Andreas Evjen, Runar Berg, Tom Kåre Staurvik, Tommy Hansen, Aasmund Bjørkan, Bent Inge Johnsen, Harald Martin Brattbakk, Tor Arne Aga, Petter Solli, Thor Mikalsen, Ivar Morten Normark

Kilde: Suksess som bestilt av Børre Arntzen og Arne Finne

Annonse fra Eliteserien: