
Bodø/Glimt og Østbø inngår partneravtale
Bodø/Glimt og miljøselskapet Østbø inngår et toårig samarbeid. Samarbeidspartnere
Alle foto: Vilde Hiller Rasmussen, Bodø/Glimt.
Avtalen ble gjeldende fra årsskiftet, og varer ut 2026. Allerede fra sesongstart var det mulig å få øye på de nye avfallsdunkene rundt om på stadion. Blant annet er flere av dem foliert med Aspmyra.
Leder for marked og salg i Bodø/Glimt, Tom Steffensen, er godt fornøyd med at partene har funnet sammen.
– Vi har sett på muligheter sammen en stund og har hatt en felles ambisjon om å få til en avtale. Det Østbø kom med til oss så veldig fint ut, og begge er nok fornøyde med avtalen. Det er en stor og viktig partneravtale for Bodø/Glimt, sier Steffensen til glimt.no.
– Lettere å kildesortere
Leder for salg og marked i Østbø, Knut-Ole Iversen, ønsker at Glimt skal bli best på miljø og bærekraft.
– Vi er opptatt av det som skjer nært oss. Vi ønsker å støtte opp om det som skjer i Nord-Norge. Glimt er best i fotball, og vi ønsker at klubben skal være best på miljø, avfall og bærekraft. Gjennom vårt samarbeid er jeg sikker på at Glimt også vinner serien på miljø og bærekraft, sier Iversen.
Sammen med Østbø har Bodø/Glimt hatt flere kreative møter om kildesortering på Aspmyra stadion. Det har resultert i folierte søppeldunker og flere sorteringsstasjoner rundt om på stadion.
– Vi vil at det skal være lettere å kildesortere, og sammen med Østbø gikk vi gjennom alt fra produkter i kiosk til hva vi trenger av avfallstasjoner, sier leder for organisasjons- og forretningsutvikling, Benedicte Halvorsen.

Vil utgjøre en forskjell

– Fra arena sin side er det bra å ha en samarbeidspartner som hjelper oss å bli enda bedre på sortering, så det er noe vi har satt pris på. Der vi kanskje ikke har kunnskap eller ressurser til å sette oss inn i nye løsninger, så har de hjulpet oss og passet på. Vi er kjempepositive, sier arenaansvarlig Per-Magne Emilsen.
Han er godt fornøyd med de nye avfallsstasjonene på stadion og at det har blitt lettere å kildesortere.
Østbø er tydelig på at de ønsker å gjøre en forskjell, og at det er en av årsakene til at de nå har gått sammen med Bodø/Glimt.
– Vi er ute i distriktene og støtter opp, og i all hovedsak ønsker vi å være med på et godt lag der vi kan gjøre en forskjell. Skal klubber ha spillere i framtiden, da må vi bidra. Vi er med på hele verdikjeden, og vi må lære andre hvordan sortering, miljø og bærekraft henger sammen, sier digital markedsfører i Østbø, Michelle Brenden.