Cathrine Jakobsen, butikksjef i Glimt-shop.

Vil gjøre en forskjell: – Ikke noe vi tar lett på

I en verden som produserer og forbruker mye mer enn det som er bærekraftig, er kanskje Glimt-shop en liten aktør. Men selv de minste kan utgjøre en forskjell.

Annonse:

Glimt-shop har gått fra å være en liten supporterbutikk som for det meste solgte produkter i nettbutikk, til å bli en supporterbutikk med to heltidsansatte. Hver dag står Cathrine og John-Håkon på for å skape den beste kundeopplevelsen for de som kommer innom butikken på Aspmyra. Fremdeles er nettbutikken en stor del av butikken, og hver dag sendes det skjerf til lengst nord i Norge og drakter til lengst sør. Akkurat hva du får kjøpt i butikken er ikke tilfeldig.

Bodø/Glimt har siden 2018 satt fokus på bærekraft. Gjennom sitt arbeid med Action Now har klubben som mål å både inspirere andre til å tenke bærekraft i sin bedrift, og til at klubben selv skal ta steg. Derfor er det helt normalt at Glimt-shop også tenker bærekraft i alle ledd.

På hjemmekampen mot Jerv lørdag 23. juli er det Glimt-shop som er kamppartner. De ønsker å sette fokus på bærekraftsmål nummer 12 "Ansvarlig forbruk og produksjon".

Kjøp billetter til kampen her!

DSC01982.JPG
Glimt-shop er ikke den supporterbutikken med størst utvalg, men det er den en grunn til...

Stiller krav

– For oss har det vært viktig å være i førersete og stille krav til alle ledd i produksjonen av nye produkter. Alt fra leverandører, produksjon og levering er noe vi ikke tar lett på, forteller butikksjef i Glimt-shop, Cathrine Jakobsen. 

– Heldigvis er våre produsenter med på den samme reisen, fortsetter hun. 

I dag er det Diadora som leverer tekstilprodukter til klubben, mens lokale Gosh JB Reklame leverer det meste av andre produkter. Sammen med Diadora har klubben de siste årene produsert drakter i resirkulert materiale. I år tok Diadora, i samarbeid med klubben, skrittet videre og draktene ble levert uten plast rundt hver enkelt drakt. Det betydde at plastbruken under produksjon og levering reduserte kraftig. Dermed blir produktet mer og mer bærekraftig. 

Butikksjef i Glimt-shop, Catrhine Jakobsen, viser frem håndflagget som før ble produsert med plasthåndtak, men som nå produseres i tre. Akkurat for å vare lengre.
Butikksjef i Glimt-shop, Catrhine Jakobsen, viser frem håndflagget som før ble produsert med plasthåndtak, men som nå produseres i tre. Akkurat for å vare lengre.

– Det er klart; vi er ikke perfekte, men vi prøver å gjøre vårt beste og vil alltid strekke oss etter å få til bedre. Vi er heldige som har med oss aktører på laget som også vil  det samme og som selv fortsetter å utfordre sin egen bransje og bedrift på bærekraft, fortsetter Jakobsen. 

Ingen tilfeldige produkter

Det er kanskje lett å tenke at produktene du får kjøpt i Glimt-shop er tilfeldige. Det er de ikke. Hvert eneste produkt supporterbutikken selger er nøye tenkt gjennom. Balansegangen mellom at det skal være et produkt med bruksverdi som skal kunne brukes gang på gang, og at det skal være en supporterartikkel er ikke tilfeldig. 

– Målet vårt er ikke å ha en supporterbutikk full av masse varer. Derfor er det kanskje noen som mener vi har «få» produkter, men det er meningen. Vi kommer aldri til å ha ting, bare for å fylle opp hyllene. Vi vil selge noe som kan brukes. Noe som ikke havner i søpla etter et par bruk. Produkter som produseres i bedre materiale, og dermed er mer bærekraftig, vil også nødvendigvis bli litt dyrere. Det er igjen et bevist valg fra vår side, sier Jakobsen. 

I forlengelsen av dette har verken klubben eller shop'en tradisjonelle "give aways" – altså gratis produkter som deles ut. 

– Igjen - dette er en praksis som for oss er utdatert. Vi har ikke lyst til å gi produkter bort som vi vet havner i en skuff, for så å aldri bli brukt. Produksjonen av slike produkter pleier heller ikke være de beste. For å få det billig nok til å gi bort, er det vanskelig å lage noe bærekraftig, sier Jakobsen.

Alle kan gjøre litt

FN skriver på sine nettsider at «Norges største utfordring er at vi er ett av landene med verdens høyeste forbruk per innbygger. Hadde hele verdens befolkning hatt samme forbruksnivå som oss, ville vi hatt behov for 3,2 jordkloder.» Vi bytter ut produkter lenge før vi trenger, og at vi er alt for dårlige på å reparere, gjenbruke og resirkulere produkter. 

– Vi er en liten aktør i en stor verden, men dersom alle gjør litt og bidrar med sitt så vil vi sammen gå fremover. Kjøper du et skjerf til en kamp, så husk å ta det med deg på neste kamp. Slik at du slipper kjøpe et nytt. Da har du gjort litt for en mer bærekraftig verden, avslutter Jakobsen. 

Annonse fra Eliteserien: